Bokcitat - not all those who wander are lost

Foto taget någonstans i en skog under en liten fotografering jag hade för ungefär en vecka sen.
 
För mig känns detta citat som en klapp på axeln. Någon som säger att det är okej att fundera, det är okej att inte veta vad man vill göra i livet, det är okej att åka hit och dit i världen bara av den anledningen att man vill se vad som finns och det är okej att känna att man kanske inte alltid är på rätt spår. Allt detta behöver faktiskt inte betyda att man är vilse i livet och borde "klippa sig och skaffa sig ett riktigt jobb". Jag tror att man kanske aldrig hittar sig själv, för det skulle i så fall vara ganska tråkigt. Jag skulle tänka ungefär att jaha vad det allt? När man vet vad man är blir man på nåt sätt begränsad för då kan man kanske inte längre vara någonting annat.
 
Alla som vandrar är inte vilse, de som vandrar kanske är de som faktiskt hittar rätt medan de som stannar kvar för evigt inte vet vad de vill. För oss som är mitt i det där med att välja resten av livet, med förväntningar från omvärlden om att hitta någon vettig sysselsättning så fort som möjligt tror jag det här är viktigt att komma ihåg.
 
Har under hösten tillslut lyckas tagit mig igenom Hobbit och Sagan om Ringen triologin av såklart J.R.R.Tolkien. Det tog längre tid än jag trodde men det var ändå väl värt det. Det är få böcker jag läst som är så galet detaljerade och genomtänkta, karaktärerna är personliga och miljön välbeskriven. Detta är böcker man inte ska ha bråttom när man läser, utan man ska ha tid att stanna upp och fundera över vad man just läst. Jag tror mamma är den som jag har att skylla på när det gäller varför jag inte läst dem tidigare, för hon har alltid sagt att de är så komplicerade och utdragna. Jag håller nog med henne men det känns ändå som att det är det som gör dem så bra. Tolkien hade nog inte kunnat bygga upp en lika fullständig värld på färre sidor, och jag beundrar verkligen honom för det har åstadkommit med dessa fina böcker.
 
citat, funderingar | J.R.R. Tolkien, bokblogg, bokcitat, böcker, citat från böcker, sagan om ringen | |
Upp