The time machine - recension

Titel: The Time Machine
Författare: H.G.Wells
Orginalutgåvan utkom: 1895

Handling: Huvudkaraktären i boken benämns inte vid något namn annat är tidsresaren. Han har byggt en tidsmaskin, och boken utspelar sig dels i London i tidsresarens hus där han försöker övertyga sina vänner om att det verkligen går att resa i tiden och dels i själva tidsresan.

Tidsresaren reser till året 802,703 och hittar där ett London som är ganska likt det "nutida" på ytan men där människorna genom evolution bildat två olika raser. Nämligen Elois som är små och väldigt barnsliga till sättet och Morlocks som lever i underjorden, bleka, läskiga och arbetar med maskiner som gör livet ovan jord möjligt för Eloi. På en gång efter att tidsresaren kommer dit upptäcker han att tidsmaskinen blivit stulen och bestämmer sig för att leta reda på den.

Tidsresaren som ju är en vetenskapsman utvecklar under bokens gång en teori om varför människan delats i två, nämligen att Eloi mist sitt intellekt och sin styrka efter för lång tid i bekvämlighet medan Morlockerna, den moderna tidens gruvarbetare med tiden utvecklat perfekta egenskaper för arbete under jord. Och då dessa två grupper inte beblandats har de utvecklats till två helt olika arter. Boken är alltså samhällskritisk mot den arbetsklass och överklass som fanns då H.G.Wells levde och vill visa på vad som kanske kan hända i framtiden om det finns för stora klyftor i samhället.

Recension: För mig som aldrig läst klassisk science fiction förut så har jag upptäckt en väldigt kul genre jag tycker mycket om. Det är intressant tycker jag att fundera hur sci-fi såklart följer med den rådande vetenskapen. En väldigt kort bok som ändå hade ett ganska invecklat språk, så jag skulle nog hellre läst den på Svenska än Engelska. Men det funkade. Om igen måste jag ge en komplimang till det vackra omslaget. Jag är alltså inte lyrisk men tyckte ändå boken var läsvärd så den får 2,5 av 5 möjliga av mig.

Betyg: 2,5/5

recensioner | H.G.Wells, klassiker, recension, science fiction, the time machine | |
Upp