Tematrio - USA

Hoppar väl på en till veckofråga! Nämligen Lyrans Noblessers Tematrio. Veckans tema är tre läsvärda böcker från USA.
 
 
1. Just Kids - Patti Smith
Jag tror att detta är en av de ärligaste självbiografier jag läst. På baksidan av min bok står det: "Berättelsen är en hyllning till staden New York under slutet av sextiotalet och under sjuttiotalet, den är en hyllning till dess rika och dess fattiga, dess skurkar och bråkmakare." Boken handlar om Patti Smith och Robert Mapplethorps med-och motgångar som konstnärliga själar.
 
2. Fördjupade studier i katastroffysik - Marisha Pessl
En väldigt unik bok som är skriven ungefär som en vetenskaplig avhandling fast den är skönlitterär. Den handlar om Blue som tillsammans med sin pappa reser över USA för pappans professorarbete och Blue får en stor del av sin utbildning av honom i bilen. Sista året av Blues utbildning bestämmer sig plötsligt pappan för att stanna i samma stad och arbeta hela året. Under det året blir Blue indragen i en härva av konspiration, mystik och död.
 
3. Låt vargarna komma - Carol Rifka Brunt
Detta är ännu en hyllning till New York, men nu på åttiotalet. Junes enda riktiga vän, morbror Finn går bort i AIDS och hon får efter detta reda på att det fanns någon annan i hans liv som hon inte visste om. Finns levnadskamrat Toby och June lär känna varandra och relationen mellan dem är från början väldigt ansträngd men växer sedan. Det här tycker jag är en jättefin historia om homosexualitet eftersom den inte utlämnar någonting men ändå är boken om så himla mycket mer.
listor | USA, tematrio | |
#1 - - Boklysten:

Jag gillade Just kids, Marisha Pessls bok tyckte jag inte om och jag har inte läst någonting ännu av Carol Rifka Brunt

Svar: Intressant att att höra! Vad var det du inte tyckte om? Var det sättet den var skriven på? för det hade jag också lite svårt för. Jag rekommenderar verkligen Låt vargarna komma:) Kram
Amanda Daniels

#2 - - Monika:

Låt vargarna komma är det nog snart dags att läsa, den har stått här i hyllan ett tag nu.

Svar: Det tycker jag;) Det är en av mina favoritböcker!
Amanda Daniels

#3 - - Lena:

Tre böcker som jag vill läsa. Den sista står faktiskt och väntar i bokhyllan.

Svar: Vad roligt! Ja alla är rätt unika och mycket läsvärda:)
Amanda Daniels

#4 - - Åsa:

Tre helt okända böcker för mig. Tack för tips! :)

Svar: Vad kul! Varsågod, låt vargarna komma är en av mina absoluta favoriter så om du ska läsa någon av dem så röstar jag på den;) kram
Amanda Daniels

#5 - - Robert W:

Inte hört talas om dessa böcker. Desto roligare att få veta lite om dem!

Svar: Vad roligt att höra! Jag tipsar om alla.
Amanda Daniels

Upp