Utvandrarna - recension//Om migration och främlingsfientlighet

Titel: Utvandrarna
Författare: Vilhelm Moberg
Orginalutgåvan utkom: 1949
 
Handling: Den handlar om Karl-Oskar, hans fru Kristina och deras barn som lever på en liten och ganska obruklig odlingsmark. När väderförhållande om och om igen gör att skörden misslyckas får de lov att leva på lån och ändå förbli hungriga.
 
Den handlar om Robert, Karl-Oskars bror och en annan pojke som heter Arvid som jobbar som drängar hos en hemsk husbonde som såsmåningom gör att de båda rymmer och får polisen efter sig,
 
Den handlar om Danjel som är en man som tillsammans med hustru fått en religiös uppenbarelse. Han och hans nära vill därför utföra handlingar i guds namn som inte är tillåtna av kyrkan, de blir därför förföjlda.
 
Den handlar om Ulrika som är en föredetta prostituerad som Danjel tagit hand och som är medlem i hans församling tillsammans med hennes oäkta dotter Elin.
 
Den handlar slutligen om Jonas Petter som lever tillsammans med en kvinna han inte längre älskar.
 
Det enda alla dessa människor har gemensamt är att de på ett eller annat har en dröm om att lämna Sverige för att få mer mat för pengarna, blir fria från förföljelser eller bara för att få ett bättre liv. De får höra om Amerika som verkar vara ett drömland med frihet, jord och pengar i överflöd, så de besämmer sig för att lämna sina hem och resa över havet tillsammans fast de knappt känner varandra.
 
Recension: Detta är en bok jag behövde läsa för ett skolarbete vi har, så jag hade inte så himla höga förväntnngar på den och hade nog ganska mycket fördomar om att den skulle vara väldigt långtråkig.
 
Jag berördes så mycket av den här boken. Jag grät ordentligt tre gånger i boken och detta är inte något som händer varje dag. Sättet karaktärerna och deras historia var uppbygt på tyckte jag var så himla fint och gjorde att boken kändes så ärlig. Dock får man inte avskräckas av att det i början kommer väldigt mycket folk på en gång som man måste hålla reda på, för det reder ut sig ganska fort. Tyckte också om att konversationerna var skrivna på gammelsvenska, det gav lite mer känsla. Innan jag läste denna bok trodde jag inte att jag skulle vilja fortsätta med serien, men nu har jag redan börjat fundera på att inköpa alla på en gång...
 
Dock är den som jag trodde från början lite långdragen, men det är ju också lite detta som är charmen med att läsa gammal litteratur som på nåt sätt inte känns lika snabbspolad som en film som jag tycker många nutida böcker gör. Författaren har liksom gett hantverket utrymme vilket man verkligen märker och borde uppskatta, även fast jag kanske inte lärt mig göra det.
 
Betyg: 3/5
 
Diskussion: Jag tror att denna bok rörde mig lite extra i och med att hela migrationsfrågan blåst upp så kraftigt nu. Det var också därför jag valde att läsa den här boken, för att man lätt kan dra paralleller från då till nu. Hur det känns att lämna sitt hem och alla man känner och inte veta om man någonsin kommer att få träffa dem igen, hur det är att resa i dåliga förhållanden över hav samt som jag kommer få läsa mer om i uppföljaren Invandrarna; hur det är att komma till ett nytt land och inte kunna varken språk eller sed.
 
Det jag vill ha sagt är att allt det här som har med migration att göra INTE ÄR NÅGOT NYTT. "Svenskar" har också flytt, kanske inte i samma utsträckning och från samma saker som nu. Men det är ju i princip samma sak, det är någonting mänskligt med att be om hjälp och att hjälpa. Och tänk vad trist det skulle vara utan vårt mångkulturella samhälle vi har i dag, och hur mycket mer intelligenta jag tror att kulturombyte gör oss. Var bara tvungen att få ur mig lite agression efter att se på facebook varje dag hur människor skriver främlingsfientliga saker.
funderingar, recensioner | diskussion, främlingsfientlighet, utvandrarna | |
Upp