2015 sammanfattning - litteratur och kultur

Denna fina lista har jag hittat här, och imorgon kommer en till årssammanfattning som fokuserar på mer än kultur.
 
Årets mest oväntade: Att jag lyckades läsa så himla många klassiker; Stolthet och fördom, Dvärgen, Dracula, Tidsmaskinen och jag borde hinna läsa ut Utvandrarna. Bara 5 stycken men det är många för att vara jag, hoppas på minst lika många nästa år.
 
Årets klassiker: Tyckte nog bäst om Dracula av Bram Stoker av de jag läste i år.
 
Årets knockout: Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman är en av de häftigaste böckerna jag har läst på väldigt, väldigt länge. Man får se världen ut ett litet barns perspektiv boken igenom och det känns verkligen som att författaren fångat ett barns oskuldsfulla men också väldigt fantsifulla syn på saker.
 
Årets kvinnokamp: Önskar att jag läst mer feministiska verk. Men om en kvinnas kamp har jag i alla fall läst; självbiografin Orange is the new black av Piper Kerman var en himla bra bok om en vit medelklasskvinnas kamp för att försöka hitta sin plats på ett kvinnofängelse med hierarkier och oskrivna regler.
 
Årets gråtfest: Måste nämna sista delen av Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell här. Så många hemska människoöden men också så mycket humor och kärlek. Denna borde alla läsa. Tänk att det var så kort tid sedan vi i Sverige såg ner på homosexuella på det här sättet. Rekomenderar också TV serien som kom ut för några år sedan.
 
Årets gapflabb: Till all igenkänningsfaktor i Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri.
 
Årets historiska: Har ej läst någonegentlig historisk bok förutom Torka aldrig tårar utan handskar, men att läsa Stolthet och fördom av Jane Austen och flyttas tillbaka till slutet av 1700-talet var en historisk upplevelse för mig.
 
Årets obehagligaste: Alla blodiga detaljer i Dvärgen av Pär Lagerkvist.
 
Årets dystopi: Har läst alla 3 böcker i Maze runner - serien av James Dashner i år och tyckte alla var riktigt bra.
 
Årets grafiska: Läser nästan inget grafiskt tyvärr.
 
Årets nya bekantskap: Barfotalöpningen som jag fick upptäcka i och med Born to run av Christopher McDougall. Alla som liksom jag gillar både löpning och litteratur borde läsa denna bok. Den har till och med lett till mitt gymnasiearbete jag gör om just barfotalöpning.
 
Årets utmaning: Att ta sig igenom Sagan om ringen - triologin. Fast ansträningningen var verkligen värt det.
 
Årets tegelsten: Boken jag läser nu; Utvandrarna av Vilhelm Moberg, min upplaga har 525 sidor. (Dracula kan ha varit längre, men jag lånade den på biblioteket så vet inte hur många sidor den hade.)
 
Årets ögonöppnare: The time machine av H.G. Wells gjorde att jag blivit mer intresserad av klassisk fantasy.
 
Årets återseende: Triologin Persikosommar av Jodi Lynn Anderson som jag aldrig avslutade när jag var i samma ålder som målgruppen, så jag fick ta igen det 2015. Tonårskärlek, att göra uppror mot sina föräldrar och vänskap som man aldrig tror ska ta slut.
 
Årets aldrig mer: Tyvärr så tror jag inte att jag kommer att avsluta serien The mortal instruments av Cassandra Clare. Läste de första tre och tycke de var okej, men inte mer än så och jag kände att jag tröttnade på karaktärerna.
 
Årets huvudperson: Frodo i Sagan om ringen.
 
Årets bifigur: Aragon i Sagan om ringen, för att han är så sjukt bad-ass.
 
 Årets filmupplevelse: Utan tvekan sista Hungergamesfilmen Mockingjay pt 2. När man längtat så himla länge på något blir det liksom ännu bättre.
 
Årets kulturella höjdpunkt: Hmm... svår fråga, men har setat som fastklistrad framför Så mycket bättre varje lördagkväll.
 
Årets magplask: Kanske antalet böcker jag läst i år... Vilket är lagom många första halvan av året och aldeles för få andra halvan, men så får det faktiskt vara ibland.
 
Årets kan-inte-släppa-den: Extremt högt och otroligt nära av Jonathan Safran Foer. Finaste boken med många mäktiga livsöden och kärlek, så mycket kärlek. Samt häftiga bilder och kryptiska meddelanden skrivna i boken.
 
Årets skärmskudde: Förra året hade det varit 50 shades of grey men i år kommer jag inte på något. Mer än att jag gör allmänt väldigt klumpiga och pinsamma saker varannat ögonblick.
 
Årets lyckopiller: Looking for alaska av John Green. En väldigt hemsk bok egentligen men John Greens sätt att skriva och den nördiga humorn gör mig ändå väldigt lycklig på något sätt.
 
Årets debut: Looking for alaska av John Green är hans debutroman.
 
Årets kyss: Tonåringars första kyssar i Persikosommar av Jodi Lynn Anderson.
 
Årets citat: "I declare after all there is no enjoyment like reading" är inte säker på om det var sagt sarkastiskt eller inte men känner ändå att det passar väl in på alla oss boknördar. Ur Stolthet och fördom av Jane Austen.
 
Årets skandal: Hur människor i världen kan vara så himla hemska mot varandra.
 
Årets förlag: Penguin för deras otroligt vackra Penguin english library editions omslag.
 
Årets pristagare: Måns Zelmerlöv som vann Eurovision.
 
Årets överskattade: Måste tyvärr nämna The mortal instruments av Cassandra Clare igen här.
 
Årets underskattade: The curious incident with the dog in nighttime av Mark Haddon tycker jag har pratats för lite om genom åren.
 
 Årets serie: Maze runner av James Dashner
 
Årets scen: Kungliga operans scen där vi fick se Nötknäpparen.
 
Årets konstupplevelse: Museo del prado i Madrid där vi bland annat fick se fantastiska konstverk av en man som hette Hieronymus Bosch.
 
Årets TV-serie: Utan någon som helst tvekan alls Doctor who.
 
Årets titel: Oceanen vid vägens slut skriven av Neil Gaiman, för att det är en sån sjukt drömsk titel som passar så bra med boken.
 
Årets låt: Sun - Two door cinema club. Jag säger inte mer, lyssna!!!!
 
listor, tips | 2015, lista | |
Upp