Expeditionen, min kärlekshistoria - recension

Titel: Expeditionen - Min kärlekshistoria
 
Författare: Bea Uusma
 
Handling: 1887 bestämmer sig Andréexpeditionen för att i sin luftbalong efter år av förberedelser segla mot nordpolen. Efter bara några dagar i luften tappar de höjd och är tvugna att nödlanda. I månader försöker de ta sig tillbaka till fast mark men när de kommer till en plats kallad Vitön slutar de skriva i sina dagböcker som tidigare varit fulla av information. Forskare av alla de slag har sedan expeditionen hittades på vitön 33 år efter att de gav sig ut försökt lösa gåtan till varför de dog.
 
Recension: Jag tyckte väldigt mycket om denna bok som verkligen berörde mig. Att tre personer nästan helt utan erfarenhet av farliga expeditioner ger sig ut på jakt efter äventyr tycker jag är lika häftigt som det var dumdristigt. Någon som inte varit lika engagerad som Bea hade skrivit en hälften så bra bok, för hennes engagemang och djupdykning lyser igenom på varje sida och gör mig också intresserad.
 
Man får följa dagboksanteckningar, brev och kartor från verkligheten vilket är mycket intressant. Man får också följa Bea genom alla gånger hon har försökt ta sig till Vitön och hennes ansträngningar och pusselläggningar för att försöka komma fram till ett svar till varför männen dog. Detta i sig var också väldigt spännande och jag tycker jättemycket om hur hon vävt ihop sin egen resa med Andréexpeditionens äventyr på ett så himla bra sätt.
 
Betyg: 4/5
 
recensioner | expeditionen, recension, verklighetsbaserat, verklighetsbaserat | |
Upp