Coraline - recension

 
Titel: Coraline
Författare: Nail Gaiman
Orginalspråk: Engelska
 
HandlingCoraline handlar om en ung flicka som vill ha roligt men hennes föräldrar arbetar alldeles för mycket framför sina datorer så Coraline känner sig ensam ofta. Hon hittar en dag en gömd dörr i sin egen lägenhet som leder till en annan nästan lika dan lägenhet.
 
Men i den andra lägenheten hittar Coraline sin andra mamma och sin andra pappa som är nästan som hennes riktiga föräldrar men bleka, har knappar i stället för ögon och vill ge Coraline mycket mer tid och uppmärksamhet än hennes riktiga föräldrar.
 
Efter ett tag hittar hon barn som den andra mamman tagit till fånga och tillsammans med katten som kan prata inser hon att även hennes riktiga föräldrar blivit tillfångatagna. Det är nu upp till henne att befria alla fångar den andre mamman gömt i den andra lägenheten.
 
Recension: Jag önskar lite att jag upptäckt Nail Gaimans litteratur tidigare eftersom jag tror jag hade uppskattat boken mer när jag var i Coralines ålder. Med det sagt så tycker jag fortfarande att boken var väldigt bra. Mystik och konstighet är Gaiman expert på, och man blir därför aldrig uttråkad. Tyckte nog bättre om Oceanen vid vägens slut av samma författare eftersom den kändes djupare på något vis men det kan bero på att det var den första boken jag läste av honom. Men om man är lite rädd för att läsa på engelska men tycker mycket om fantasy tycker jag att detta är en perfekt bok. Engelskan är ganska lätt och det är fart genom hela boken som gör att man inte tröttnar. I det stora hela en riktigt bra bok.
 
Betyg: 3/5 men då kanske jag är liiiite snål.
recensioner | barnbok, coaraline, fantasy, nail gaiman, recension, ungdomsbok | |
Upp