Askfödd - recension

 
Då var det då äntligen dags för bloggstafetten! Om ni vill se hela listan på deltagare så klicka här. Då kör vi då:
 
Titel: Askfödd
Författare: Sabaa Tahir
Förlag: B. Wahlströms
Originaltitel: An Ember In The Ashes
Originalspråk: Engelska
Översättare: Ylva Kempe
 
Handling: En fantasybok som utspelar sig i en värld som är inspirerad av antika Rom med en stark hierarki och lagar som straffar människor som ifrågasätter systemet.
 
Blackcliff är en skola i Imperiet som utbildar barn till krigare. Här går Elias sista året på utbildningen till att bli en så kallad Mask, en av regeringens utsända marksoldater som har till uppgift att bestraffa människor som bryter mot lagar eller försöker förändra regeringssättet. I början av boken får man följa Elias noga planeringar för hur han ska fly från Blackcliff genom tunnlarna under staden.
 
Laia är till skillnad från Elias en del av den gamla befolkningen. En dag händer det som alla där är rädda för, Masker tar sig in i hennes hem, kidnappar hennes bror och vänder upp och ner på Laias värld. Hon är nu tvungen att leta efter människor som kan hjälpa henne hitta sin bror och tar därför kontakt med Rebellerna som lovar hjälpa henne på vissa villkor, bland annat att hon ska arbeta som slav inne i stridsskolan.
 
Laias och Elias liv flätas ihop och de båda dras in i rivaliteter och konflikter med de som bestämmer och får även ifrågasätta sig själva.
 
Recension: Jag har haft väldigt höga förhoppningar på denna bok eftersom författaren jämförts med både J.K.Rowling och George R.R. Martin, fått bra recensioner från The New York Times och har skyhöga betyg på goodreads. Och jag tyckte nog ändå att förväntningarna uppfylldes ganska bra. Boken var inte så lik all annan fantasy jag läst på senare tid och trots att romansen i boken mellan Laia och Elias ibland kändes lite tillgjord så tyckte jag att relationen mellan dem var väldigt intressant.
 
Jag gillade att boken var sådär ruggigt läskig och obehaglig som jag också upplevde att ex. Hungergames var och som jag uppskattar. Jag tycker att det bidrar till bra kontraster till det som är kul och bra även om historien kanske ibland var lite väl hemsk i ett samhälle där mord och våldtäkter är en del av vardagen.
 
Boken har ett par spännande plot-twists i andra halvan som gör att man aldrig blir uttråkad. Den utmanar också mänskliga känslor på olika extrema sätt vilket jag tycker är intressant. Karaktärers rädslor ställs på sin spets och det mänskliga ifrågasätts. Är det mänskligt att döda? Är det mänskligt att vara rädd? Vad gör man i en situation där alla val man har är hemska? osv. är frågeställningar som tas upp.
 
Lite negativ kritik blir det också. Tycker att språket kunde ha varit lite mer komplicerat utan att det gjort någonting. Jag tycker också författaren kunde byggt ut världen lite mer. Jag hade så gärna velat veta lite mer om Laias föräldrar och om allt som finns utanför Blackcliff. Men jag hoppas på att få lite mer av detta i den planerade uppföljaren. Kort sagt så saknade jag lite av djupet som vissa författare lyckas bemästra, men det är ju alltid härligt att vänta på vissa saker tills nästa bok kommer ut också!
 
Ett par fina citat från boken:
 
"Livet är tillräckligt svårt ändå utan att jag ska behöva undvika hela rum i mitt eget huvud."
 
"Det finns två sorters skuld. Den som är en börda och den som ger ett mål med livet."
 
Sammanfattning: En himla, himla bra och välskriven fantasyhistoria med välkända teman men utan att man hela tiden vet vad som kommer att hända härnäst. Mycket spännande, och med intressanta vändningar. Jag hoppas på lite mera djup i nästa bok men i det stora hela tyckte jag väldigt mycket om läsupplevelsen och farten.
 
Betyg: 3,5/5
 
Du kan köpa boken här, här eller här.
 
Och slutligen ett stort tack till B.Wahlströms för detta fina recensionsexemplar.
 
Nu lämnar jag över stafettpinnen till Cecilia på swebookobsession.blogspot.com som i morgon kommer att lägga upp en  bokrecension om samma bok som är minst lika bra som min, det får ni inte missa!
recensioner | |
#1 - - Nilmas Bokhylla:

Åh så roligt att det äntligen drar igång!

Svar: Ja! ser fram emot att läsa alla recensioner:)
Amanda Daniels

Upp